lördag 25 maj 2013

Vilken håvning dubbel 360 !!

Vissa saker glömmer man vissa består hela livet . Kolla länken så förstår ni, trollingfiske i team är ren medicinen för hälsan. Alla borde få möjligheten att prova på detta ev. enda problemet som kan uppstå är fiskefrossa, det får man ta :) . Patrik.

Dom kunde inte hålla sig .

Ante , Hann & Dennis gick ut dagen efter och vilket flyt en grann 15+ kan håvas och därmed är ett nytt båtrekord ett faktum. Grattis grabbar !!!

tisdag 21 maj 2013

Tog ett sent beslut att åka till Simrishamn.

Efter att förmiddagen gått åt i samtal så bestämde jag och Ante att dra till simris. Väl på plats hade vi grejerna i till 15:30 tyvärr kom dimman i dag igen. Kanon med Garmins ais när det blir så här när man ingen radar har. Det bästa hade ju varit att stanna på land men i hamnen är sikten bra och utanför helt ok men längre ut tätnar det tyvärr. Åter till fisket det verkar trögt i dimman kör efter en kant och där drar det på en kanon Ante tar spöet och fisken bara rusar och linan lämnar rullen i snabb takt. Ante fajtar med säker hand och till slut håvas en lax på 12 kg fördelat på 102 cm muskler. Vi kör ett tag och mellersta spöet löser ut och drar iväg för fullt jag greppar det men efter ca.1 min släpper den bara lyfta på kepsen. Åter hamnen efter en lyckad tur, inget vågat inget vunnit tack Ante . Vh. Patrik

söndag 19 maj 2013

Simrishamnsträffen 2013.

Lördagmorgon fint väder men för mycket blåst och så förblev hela dagen. Men vi hade trevligt i hamnen/båtarna. På kvällen gick vi och åt tog ett par goda bira sen blev det puben och Eurovisionsfestivalen. När den var över tog Björn och jag till båten för lite god sömn, varmt och gott när vi kom. Söndag nu blir det fiske det var utlovat men vi vaknar till dimma :(. Skepparmötet 06.30 nytt 9.00 nu har dimman släppt så vi drar tävlingen är igång, gött. Dimman kommer tillbaka och så förblir hela dagen. På eftermiddagen lättar det lite och då hugger laxen också. Vi drar på en grann 10+ are missar två och sätter tillbaka en under lagligt mått men en fet sådan. En lax till invägning men räckte ändå till en 10:e plats. Laxen tog givetvis en grissly small, man tar fina laxar även på små beten ;) . Patrik

söndag 12 maj 2013

Idag var det dags för en provtur.

Efter att kompisen fått nya instrument från Garmin installerade i sin båt var det dags för en provtur. Allt fungerade klockrent Navigator m. gsd 24 ger en mycket detaljerad ekolodsbild. Ais 300i direkt i plottern var riktigt häftigt att ha på sjökortet sen att ljudet i den externa högtalaren var kristallklart blir ju inte sämre precis. Kan bara säga kannoooon. Efter en del inställningar blev det lite fiske innan lite tidigare hemfärd än vanligt. En del smålax och horngäddor fick vi och så drog det på en riktigt fin lax på. riggen flacher apterad m. Grissly wobbler firetiger. Har fiskat många år med diverse drag men en sak är klart att Grisslys spoon / wobblers drar alltid fisk. Ha det, Patrik :)

fredag 10 maj 2013

Två pratglada gubbar i samma båt :) .

Linslusen Emilsson och jag åkte ut för att ha en trevlig dag på havet tillsammans. Vi beslutade att ta hans båt som redan ligger på plats i hamnen. Jag fixar maten på sandhems café som blev rejäl bla. Baguetter, kycklingsallad m. tillbehör / dryck och eftermiddagsfika. Två rejäla karlar skall ha möd mat och mycket ljug däremellan ;). Väl på plats i med grejerna vi hade inte fiskat länge då första laxen går på. Den tar på riggen och iväg bar det Hasse står för drillningen som efter en stund kommer säkert in för håvning, en grann bit på 9 kg. I med grejerna igen och en kopp kaffe / fika på det. Nu drar det till på en ytparavan min tur att drilla. Nu har en ännu större lax tagit betet den rusar ställer sig och är allmänt besvärrlig precis som vi vill. Som jag säger till Hasse jag har inte bråttom, väl in till båten för håvning rusar den 35 m rakt ner och ställer sig det var en stark lax säger vi båda två. Hasse följer den på ekolodet medans jag försöker pumpa upp den till ytan igen. Efter ett tag ger den med sig och en fin bit på över 11, 6 kg synar durken. Samma procedur igen kaffe lite ljug och fisk på en lax på ca. 7 kg som var helt vansinnig och besviken över att vi lurat den. Fisken körde på kors. & tvärs i ytan under en väldigt lång stund så pass lång att både jag och Hasse sa när skall den simma under vattent . I alla fall mycket häftig sekvens som man skulle filmat nu sitter den i huvudet för alltid :) . Vi fiskar vidare men inget mer händet mer än en går i retur och ett par staketpinnar synar våra betet. En kanontrevlig dag på havet fick vi tillsammans, det är det viktigaste. Ha det / Patrik och Hasse .

torsdag 9 maj 2013

Det tar sej och klockan är bara 10.30 .

Vi har ett fint fiske på det stilla havet i dag. Trots tidvis dimman biter fisken bra med fina fajter, kul .

måndag 6 maj 2013

Nu kan man ha det riktigt gott i hamnen när man sover över.

Full pott i dag med fina utslag på mitt Garmin instrument.

Vi fick 1 st på onsdagen, Torsdagens fångst :) på bilden. Fredagen tre st tyvärr sket det sej på lördagen för oss . Vi låg på 14 plats efter två tävlingsdagar :) kanon. Men efter tredje dagen ramlade vi ner till 28 plats trots 3 laxar i båten :( . Lördagen gick vi bom trots idokt jobbade/letande denna dag , ca. 60 nm åkte vi denna dag. Trots bom så slutade vi på plats 46 av 248 startande team :) ./ Patrik . <br>Ps. Mitt nya kapell fungerar utmärkt, varmt och gott när man sätter i gång värmaren .

Christer och Henrik som var mer fick en ny upplevelse som dom sent skulle glömma. Det var som så att en lax stiget och synar min dodger men vill inte bita vänder ner men ångrar sig och tar en ny titt men ångrar sig igen. Laxen simmar nu ca. 2 m under dodgern som är apterad med en Grissly wobbler popcorn och följer med oss efter båten. Kolla gubbar den följer oss nu jävlar skall vi ha den på kroken, gubbarna kollar. Jag gör ett ryck på riggen inget händer sen ett stopp med gaspådrag som följd det kunde den inte motstå. Pang på riggen sen var det full fart att drilla en fin lax. Gubbarnas komentar fy fan vad häftigt som vertikal jigging fast med fart istället för prickskytte efter ex. gös.

Team Ripa i startposition, nu skall vi ut och ta dom !

Första laxen i båten, gött .

Christer landar en stark lax efter en spännande fajt som innehöll det mesta i dramatik .

Vad ett nytt kapell kan göra .

Satte nytt kapell på båten speciellt för mitt fiske , blev skitbra .

Nu gör värmaren verkligen nytta varmt och gött .